مبادئ كينونة
يتجلى الإنتماء في عدم وجود إحتمالية لتواجد الرغبة في التخلي عن المنتمي إليه , حيث قد يعترف المنتمي و يوثق بتشققات المنتمي إليه و لكنه يصيح معترفاً بإنتمائه هذا كلما تسنى له الأمر .
لما الزوج ميغرش على مراته .. في الغالب يكون السبب إيه ؟
علشان واثق فيها إن هي عمرها ما هتخونه ... علشان واثق في نفسه ؛ شايف إنه بيؤدي واجباته على أكمل وجه ... علشان متأكد من خوفها ؛ فهو بينلها و وضحلها أكثر من مرة لو حتى فكرت تخونه هيحصلها إيه ... ولا عشان عايش في أرض الواقع و متأكد إن عمر ما حد هيبص لده ...
تتمثل الكينونة في إنبثاق الكائن من القائم على تواجده ، و لكنه يكبر و يتعظم حتى يصبح هذا القائم شخصه جزء ضئيل من هذه الكينونة ، إذا تلاشى أو إختفى تظل الكينونه في إستمراريتها و نموها ..
لو كان أصحابك بيقروا قرآن بإستمرار و إنت مابتقراش , أول حاجة هتفكر تعملها لما تتخنق .. أعصابك تتعبك أو تقابلك مشكلة إنك تقرا قرآن .
و لو كان أصحابك بيشربوا سجاير بإستمرار و إنت مابتشربش , أول حاجة هتفكر تعملها لما تتخنق .. أعصابك تتعبك أو تقابلك مشكلة إنك تشرب سجاير .